Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Eén iHub

Altra, Horizon en De Opvoedpoli veranderen van naam. Vanaf nu heten we iHub onderwijs & familiezorg. Lees meer over wat dat betekent. 

Ambulant crisisteam

In het kort

  • Voor gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar.
  • Biedt snel hulp als er sprake is van een crisis of een spoedeisende situatie.
  • Samen met de ouders werken we aan een veilige situatie.
  • Er zijn twee vormen van crisishulp.
  • Alleen verwijzers kunnen een crisis bij ons aanmelden.
  • Is er sprake van een crisis en heb jij nú hulp nodig? Bel bij acuut gevaar 112. Neem in andere gevallen contact op met Veilig Thuis, of met je huisarts.

Wat is het ambulante crisisteam?

Het ambulante crisisteam biedt snel hulp (binnen 24 tot 48 uur) als de veiligheid in een gezin in gevaar is. Ondanks alle inspanningen van het gezin en eventuele hulpverleners, groeien de problemen met de opvoeding de ouders boven het hoofd. Of zijn er acute zorgen over de thuissituatie. Samen met de ouders werken we aan een veilige situatie voor alle gezinsleden en brengen we de opvoeding weer op de rit.

Voor wie is het ambulante crisisteam?

Het ambulante crisisteam is er voor gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar, die zulke grote problemen hebben dat direct hulp nodig is. Voorbeelden van problemen zijn: verwaarlozing, ernstige gedragsproblemen van het kind, relatieproblemen, opvoedingsproblemen, mishandeling of psychische problemen. Ook kan het zijn dat het gezin te maken heeft gehad met een ingrijpende gebeurtenis.

Twee vormen van crisishulp

Het ambulante crisisteam biedt twee vormen van crisishulp: Families First en Ambulante Spoedhulp. Families First is er om een uithuisplaatsing te voorkomen en gericht op directe verandering. Ambulante spoedhulp herstelt de acute veiligheid.

Waar is deze hulp?

Het crisisteam is actief in de regio’s Amsterdam en omstreken, Haarlemmermeer, Zaanstreek-Waterland en Utrecht-West. De hulpverlening vindt plaats in de directe omgeving van het gezin, meestal thuis.

Aanmelden

Alleen verwijzers kunnen een crisis bij ons aanmelden. Ben je verwijzer en wil je een crisis aanmelden omdat er direct (vandaag of morgen) hulp nodig is, neem dan contact op met ons crisisteam.

Mail ons via crisis.ambulant@ihub.nl of bel ons op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

Neem buiten onze werktijden contact op met Veilig Thuis.

Podcast aflevering 'Crisisdienst in het donker'

In deze aflevering gaat Cliff Mosterd in gesprek met onze collega's Sylvia Elfring en Noura Zaghboub over hun ervaringen tijdens de crisisdienst in de nacht en het weekend.