Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Eén iHub

Altra, Horizon en De Opvoedpoli veranderen van naam. Vanaf nu heten we iHub onderwijs & familiezorg. Lees meer over wat dat betekent. 

Doorverwezen en nu?

In het kort

Wat goed dat je de stap hebt genomen om hulp te zoeken. Hulp vragen en ontvangen is niet makkelijk, dat realiseren wij ons goed. Hieronder vertellen wij je wat je nu verder kunt verwachten.

Wij nemen contact met je op

Als je bent doorverwezen naar iHub familiezorg nemen wij contact met je op. Dit doen we schriftelijk of telefonisch. We sturen jou, je ouders, of je verwijzer een aanmeldformulier en eventuele aanvullende documenten toe om in te vullen. Op basis van deze gegevens en eventueel een verkennend gesprek bekijken we welke zorg jij nodig hebt.

Toestemming

Zodra we hebben vastgesteld welke zorg jij nodig hebt, gaan wij zo snel mogelijk aan de slag om toestemming te krijgen van de gemeente of andere verantwoordelijke instantie om te starten met de zorg. Hiervoor hoeven jij en/of jouw ouders niets te doen.

Het kennismakingsgesprek

Nadat we groen licht hebben gekregen van de gemeente of andere verantwoordelijke instantie, nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek. We noemen dit ook wel een intake.

In het kennismakingsgesprek zetten we met elkaar wat dingen op een rijtje. Dit doen we aan de hand van een aantal vragen, zoals:

  • Wat gaat er goed binnen jullie gezin?
  • Welke problemen ervaar je?
  • Wat hoop je samen met iHub te veranderen?
  • Wat is voor jou de gewenste eindsituatie?

Plan van aanpak

Vervolgens maken we samen een plan van aanpak om de gewenste eindsituatie te bereiken. Wat moet er allemaal gebeuren om dit te waar te maken? En welke tussenstappen kunnen we zetten? Misschien zijn er wel mensen in je omgeving die daarbij kunnen helpen. Ook daar kijken we naar en die betrekken we erbij. Het kan ook nodig en nuttig zijn om met school te overleggen, of met anderen die bij jullie gezin betrokken zijn. Dat doen we natuurlijk alleen na overleg met jou/jullie.

In de gaten houden hoe het gaat

Tussentijds bekijken we regelmatig hoe het gaat: thuis, op school en in de vrije tijd. Loopt het zoals we ons van tevoren hadden voorgenomen? Of moeten we de doelen bijstellen?

Afsluiten van de hulp

Wanneer jullie gezin weer beter draait, je weer vat hebt op de problemen en je weer vertrouwen hebt in de toekomst, voeren we samen een eindgesprek. Daarna sluiten we de hulp af. We maken altijd een verslag van de hulp die je hebt gekregen.

Vragen

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.