Alle meisjes krijgen behandeling en begeleiding op maat waarin ze werken aan hun persoonlijke doelen. Ze worden daarbij ondersteund door ons team en hun persoonlijke netwerk. Er is trajectbegeleiding, een mentor en er zijn vaktherapieën. Ze volgen gespecialiseerde individuele psychotherapie en groepstherapie over specifieke onderwerpen. De ouders of opvoeders worden al vanaf het begin zoveel mogelijk bij de behandeling betrokken. Ook nemen ze deel aan systeemtherapie, dit noemen we ook wel gezinsbegeleiding. In de eerste fase van het verblijf wordt onderzocht welk onderwijs past. Hier wordt zo snel mogelijk mee gestart. Meestal is dat op onze interne school.
De behandeling duurt gemiddeld zes tot negen maanden en kent drie fases:
- Stabilisatie, vertrouwensband en diagnostiek
In de meeste gevallen bepaalt de kinderrechter met een machtiging gesloten jeugdzorg dat een meisje naar een JeugdzorgPlus-plek gaat. Vanaf het begin gaan onze medewerkers hierover in gesprek. Vaak zijn er crisissituaties, omdat de meisjes uit een periode van conflict, chaos, geweld en verwaarlozing komen. In de eerste fase bieden we opvang, (medische) verzorging en veiligheid. Tegelijk werken we aan het opbouwen van een vertrouwensband. Dit is nodig is voor een goede samenwerking en motivatie voor behandeling.
Om meer inzicht te krijgen in de problemen wordt er diagnostiek gedaan. Dit betekent dat we onderzoek doen naar de problemen die de meisjes ervaren en hoe die zijn ontstaan. Maar ook dat we meer te weten komen over hun krachten en mogelijkheden. In deze fase werken we uiteindelijk samen met de meisjes en de ouders toe naar een plan met behandeldoelen waar iedereen achterstaat. - Werken aan behandeldoelen
Binnen deze fase van behandeling is het de bedoeling dat de meisjes en de ouders steeds meer eigen regie nemen. Er ligt meer nadruk op het oefenen met verantwoordelijkheden, vrijheden en het maken van keuzes. De meisjes krijgen voldoende ruimte om te oefenen met ander gedrag. - Voorbereiding op vertrek
Deze fase noemen we ook wel de uitstroomfase. Er wordt nog meer geoefend met verantwoordelijkheden, vrijheden en het maken van keuzes. In deze fase werken de meisjes toe naar het einde van het verblijf en de doorstroom naar een andere instelling, terug naar huis of naar zelfstandig wonen. School, werk, vrije tijd en sociale contacten spelen hierbij een belangrijke rol.
Ook zijn er na vertrek mogelijkheden voor een nazorgtraject en contact vanuit Hestia.