Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Eén iHub

Altra, Horizon en De Opvoedpoli veranderen van naam. Vanaf nu heten we iHub onderwijs & familiezorg. Lees meer over wat dat betekent. 

'Had School2Care maar bestaan toen ik jong was'

'Had School2Care maar bestaan toen ik jong was'

'Als School2Care had bestaan toen ik jong was, had dat zeker voor mij gewerkt’, vertelt Amy Driesen, ervaringsdeskundige en mediator bij School2Care De Vliet in Rotterdam. Vanaf haar twaalfde is ze veel in aanraking geweest met jeugdzorg. Van crisisopvang tot gesloten inrichting. Nu gebruikt ze haar levensverhaal om leerlingen van School2Care te helpen.

'Mijn droom om met jongeren te werken komt uit bij School2Care. Hier ben ik als mediator het vaste gezicht voor leerlingen. Ze kunnen altijd bij mij terecht. Als ze boos zijn of verdrietig, of als zij zich niet kunnen concentreren in de les, dan ben ik er. Ik praat met hen of we gaan even wandelen of pingpongen. Ik zie mezelf als de overbrugging tussen een leerling en zijn coach. Ik ben er altijd voor de jongeren als ze me nodig hebben, ook voor de positieve momenten.

Het werkt in mijn voordeel dat ik weet wat leerlingen hebben meegemaakt. Vroeger dacht ik: als jij niet weet wat ik meemaak, dan begrijp je me niet. Dat kunnen onze leerlingen ook denken. Daarom vertel ik aan alle leerlingen mijn levensverhaal. Ik ben eerlijk en die open houding zorgt ervoor dat ze ook willen praten. En als ze niet willen praten, blijf ik rustig naast ze zitten.'

Stok achter de deur

'Van mijn 12e tot mijn 18e heb ik veel jeugdhulp gekregen. Mijn thuisomgeving was veilig, maar ik voelde mezelf niet thuis. Ik hing bijna altijd rond op straat. Ik was regelmatig onder invloed en soms kwam ik dagenlang niet thuis. Ik kreeg medicatie voor mijn woedeaanvallen. Het was een vicieuze cirkel: als het op school slecht ging, ging het thuis slecht. Ik werd van scholen gestuurd en werd uit huis geplaatst. Ik zag alles voorbij komen. Van crisisopvang tot aan een kliniek voor jongeren.

'Als School2Care toen had bestaan, had mij dat zeker geholpen. Het werkt als een stok achter de deur. Je kan niet op straat rondhangen, want heel je netwerk wordt actief betrokken bij je traject. Van ouders tot familieleden en van jeugdbescherming tot jeugdreclassering. Ook vrienden die een positieve invloed op de leerling hebben, worden betrokken.'

Positieve ervaringen

'De nadruk bij School2Care ligt op positieve ervaringen. Er zijn talentblokken waar leerlingen zich inschrijven voor techniek, bakken, theater of sporten. En er zijn zorgblokken waarin ze trainingen krijgen, zoals Rots & Water, Girls Talk of voorlichting over drugs van bijvoorbeeld zorgaanbieder Youz.

Waar ik bij School2Care trots op ben is mijn eigen spreekuur. Tijdens mijn spreekuur maakt een leerling een opdracht met als doel om negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten. Deze opdracht heb ik zelf ook gemaakt, zodat ik met de leerling kan delen wat het mij heeft gebracht.'

Prachtige gesprekken

'Gisteren kwam er een meisje op het spreekuur. Ze praat veel, maar zegt weinig. We deden samen de opdracht ‘droom en nachtmerrie’. Ik vroeg haar naar haar grootste droom en haar grootste nachtmerrie en ik teken erbij. Daarna komt het gesprek op gang. Ze was heel open. Zo ontstaan er prachtige gesprekken.

De verandering die kinderen hier doormaken is verschillend, maar ik word er blij van als ik eraan denk. Je ziet dat leerlingen bij School2Care ook zorgeloze momenten hebben. Die momenten zie ik vooral als we leuke activiteiten doen. Zoiets simpels als naar het strand gaan, laat een kind helemaal opleven. Of als ze samen sporten, dan zie je hen genieten. Ik zou willen dat ze dat altijd zo konden ervaren.'