Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Meerjarenkoers

Onze Meerjarenkoers 2025 - 2030 ‘Naar een veerkrachtige generatie’ is het resultaat van een rijk en gelaagd proces. Meer dan 300 collega’s dachten actief mee, in gesprekken met elkaar, met kinderen en jongeren, met leerlingen, met ouders en (keten)partners uit onderwijs en zorg.

Totstandkoming

We hebben de verschillende perspectieven met elkaar in dialoog gebracht, steeds vanuit de overtuiging: juist door verschillen samen te brengen, ontstaan nieuwe inzichten, betekenisvolle keuzes en verhalen die ons richting geven.

Het proces is ontworpen langs twee uitgangspunten:

  1. We bouwen voort op wat er al is, want we beginnen niet opnieuw. Alles wat we de afgelopen jaren geleerd, opgebouwd en ontwikkeld hebben – in beleid én in de praktijk – vormde het fundament.
  2. En we willen recht doen aan de complexiteit van ons werk. Daarom was er expliciete ruimte voor de dilemma’s en spanningen die collega’s en partners dagelijks ervaren.

Leeswijzer

In onze Meerjarenkoers gebruiken we soms verzamelbegrippen om de leesbaarheid te vergroten, zonder afbreuk te doen aan de diversiteit van onze doelgroep en hun leefomgeving.

Wanneer we het hebben over ‘kinderen’, bedoelen we daarmee zowel kinderen als jongeren, leerlingen en jeugdigen – in de leeftijd van 4 tot 18 jaar, en waar nodig tot 23 en soms zelfs 27 jaar. We kiezen ervoor om niet telkens alle varianten te benoemen, maar hebben iedereen voor ogen die tijdelijk extra ondersteuning nodig heeft om zich veilig, gezond en veerkrachtig te kunnen ontwikkelen.

Met ‘ouders’ bedoelen we ook verzorgers, familieleden, pleegouders en anderen die een opvoedrol vervullen of belangrijk zijn in het leven van een kind of jongere. We erkennen de diversiteit van gezinnen en netwerken, en betrekken hen als volwaardige partners in onze aanpak.

Met ‘professionals’ bedoelen we onze medewerkers. Diegenen die rechtstreeks onderwijs en zorg geven aan kinderen, jongeren en ouders maar ook al onze professionals uit de staf en ons Service Centrum.

Onze koers is geschreven vanuit een brede, inclusieve blik – omdat we geloven dat echte verandering ontstaat in verbinding met het hele systeem rondom een kind.

Lees hier de volledige Meerjarenkoers en kompas

Bekijk hieronder waar we de komende jaren naartoe gaan:


Wij zien een veerkrachtige generatie voor ons en zetten ons daar met elkaar, met kinderen en jongeren, ouders en al onze partners voor in. Deze missie is niet nieuw. In de afgelopen jaren is deze door samen te leren en ontwikkelen steeds meer onderdeel van ons denken en doen geworden. En dat willen we nog verder brengen.

Daarom hebben we deze Meerjarenkoers vastgesteld, met de volgende onderdelen:

  • Onze missie en visie die richtinggevend zijn voor de plannen die we maken en het werk dat we doen.
  • Inspirerende ontwikkellijnen waar we met energie en overtuiging samen de schouders onder zetten.
  • Een kompas met afspraken en spelregels die ons helpen koers te houden en elkaar niet kwijt te raken als het ingewikkeld wordt.
Meerjarenkoers

Een koers uitstippelen is één ding. Koers houden dat is waar het écht om gaat. Daarom hebben we een kompas nodig, dat ons helpt om de complexiteit van ons werk en de uitdagingen die we hierin tegenkomen hanteerbaar te maken. Het geeft richting, biedt houvast én laat ruimte voor professionele afweging.

Het nodigt uit om steeds opnieuw samen te kijken: doen we het goede, klopt de richting nog, wat vraagt deze situatie? Niet als vastomlijnde handleiding, maar als bron voor gesprek, reflectie en besluitvorming. Het helpt ons als het spannend wordt, als belangen botsen of als we twijfelen welke route te kiezen.

Onze missie

iHub werkt aan twee grote maatschappelijke opdrachten van dit moment: de transformatie van de jeugdzorg en de route naar passend en inclusief onderwijs.

Het leven van ieder kind, iedere jongere en zijn omgeving is betekenisvol. Daarom werkt iHub aan de veerkracht, het perspectief en de levenslust van kinderen en jongeren waarbij we ouderverantwoordelijkheid stimuleren. Daarmee zijn wij op weg naar een veerkrachtige generatie.

Onze visie

Veerkracht bevorderen
We bouwen aan het zelfvertrouwen, de autonomie en het perspectief van kinderen en jongeren. We stimuleren hun ontwikkeling in een netwerk van steun, met zo veel mogelijk continuïteit en veiligheid. We geloven in het bieden van perspectief, inclusie, nabijheid en relaties — en handelen daar ook naar.

Veerkrachtig organiseren

Veerkrachtig organiseren betekent dat we investeren in onze professionals: in hun ontwikkeling, werkgeluk en in leiderschap. Zij vormen het hart van onze organisatie en maken dagelijks het verschil voor kinderen, jongeren en gezinnen. Door ruimte te geven aan vakmanschap, te bouwen aan vertrouwen en te leren van verschillen, creëren we samen een stevige en wendbare organisatie. Met verschil, maken we het verschil.

Veerkrachtig samenwerken

Samenwerken is bij iHub geen extra taak, maar een kernkwaliteit. We bouwen aan duurzame netwerken met onze partners in onderwijs en familiezorg. We verlagen drempels, stemmen af en delen kennis. Dat vraagt om openheid, gelijkwaardigheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid – juist als het ingewikkeld wordt.

Ontwikkellijnen

Onze visie en missie zijn vertaald in een aantal ontwikkellijnen waarop wij met elkaar en met onze partners op ooghoogte samenwerken, dialoog organiseren, elkaar inspireren en concrete resultaten willen realiseren.

Deze thema’s zijn ingegeven door onze visie en missie en door wat de context van ons vraagt. Ze bieden houvast, maar zijn niet onveranderlijk. Geven richting en worden waar mogelijk vertaald in heldere doelstellingen. Ze betekenen veel voor de organisatie als geheel, voor de samenwerking tussen onderwijs en zorg, maar de mate waarin mensen aan het werk zijn op deze thema’s verschilt.

Goed onderwijs en goede zorg

Het streven naar ‘goed onderwijs en goede zorg’ is voor iHub vanzelfsprekend en vormt de basis van waaruit we werken en is nooit ‘af’. Daarnaast zijn stevige fundamenten van onderwijs en zorg noodzakelijk voor innovatie, betere samenwerking en onze rol in het ecosysteem en de maatschappelijke transitie van onderwijs en zorg. In de dagelijkse realiteit gaat dit gepaard met complexe keuzes.

De komende jaren vraagt dit thema om investeringen op verschillende terreinen. Ten eerste: heldere, gedeelde kwaliteitskaders voor onderwijs en zorg. Ten tweede: het versterken en verduurzamen van programmasturing, om ontwikkeling richting onze ambities consequent te coördineren en vol te houden. Ten derde: ruimte en structuur voor professionele reflectie en intervisie – tussen collega’s, disciplines én domeinen. Ten vierde: het expliciet verbinden van onderwijs en zorg in beleid, opleiding en praktijk, met oog voor elkaars logica en toegevoegde waarde.

Verbinden en ontwikkelen van professionals

Werken in het onderwijs en de familiezorg is betekenisvol, maar ook intensief en veeleisend. Daarom is het essentieel dat professionals zich gesteund, veilig en goed toegerust voelen in hun werk. We creëren samen een omgeving waarin zij zich voor langere tijd willen én kunnen verbinden — aan iHub én aan de sector als geheel.

We implementeren de professionele leidraad, die helderheid biedt over rollen, verantwoordelijkheden en grenzen — essentieel om professionals in hun kracht te zetten en overbelasting te voorkomen.

Samen met het (familie)netwerk ontwikkelen

Het (familie)netwerk vormt het natuurlijke systeem rondom een kind of jongere en speelt een belangrijke rol in perspectief en ontwikkeling. Het versterken van veerkracht van kinderen en jongeren kan in onze visie niet zonder deze natuurlijke leefomgeving. Zij hebben baat bij continuïteit, herkenning en verbondenheid – ook buiten de school of zorginstelling. Zonder verbinding met de leefomgeving is onze inzet fragiel.

De kracht van familie en netwerk zit niet alleen in hun nabijheid, maar in het potentieel om verandering te dragen. Door samen te werken met het netwerk, erkennen we dat duurzame ontwikkeling ontstaat in verbinding. Niet door over te nemen, maar door samen op te trekken – in gedeeld perspectief, in vertrouwen, en met het belang van het kind en de jongere als leidraad.

Steeds inclusiever: zo thuisnabij mogelijk en ononderbroken opgroeien

Inclusie is geen abstract ideaal, maar een richtinggevend principe dat doorwerkt in alle aspecten van ons werk. Het gaat om ononderbroken ontwikkelroutes, samen leren en samen leven – voor álle kinderen en jongeren, ongeacht waar ze beginnen, hoe ze zich ontwikkelen of wat ze nodig hebben.

Deze ambitie vraagt om een andere mindset, gezamenlijke reflectie, verbindende taal en een verandering van hoe we kijken naar onze opdracht. Steeds inclusiever is geen project, maar een grondhouding. Ononderbroken en inclusief opgroeien is niet iets dat ‘geregeld’ moet worden of ‘af’ kan zijn, maar een richting waarin we gezamenlijk blijven bewegen.

Samenwerken vanuit meervoudig perspectief

Onze opdracht is uitdagend en complex. Wij hebben elkaar en onze partners hiervoor nodig. Want onze opdracht realiseren we niet alleen. Professionals zijn geen solisten, maar werken in een dynamisch netwerk. Alleen door onze expertises, wijsheid, perspectieven en informatie en inzichten samen te brengen, kunnen we weloverwogen adviezen of besluiten nemen voor en met kinderen, jongeren en hun families.

Voor iHub is goede samenwerking geen abstract ideaal, maar iets dat dagelijks aandacht en inzet vraagt. Want ja, wij zetten ons in voor kinderen en jongeren, voor hun ontwikkeling en hun veerkracht. En in de kwaliteit van ons samenspel dat dit vraagt, schuilt misschien wel de sleutel tot goed onderwijs en sterke familiezorg.

Robuuste en flexibele randvoorwaarden

Flexibele en robuuste randvoorwaarden zijn de structuren, afspraken en organisatorische kaders die het mogelijk maken dat professionals hun werk goed kunnen doen. Robuustheid verwijst hierbij naar helderheid, voorspelbaarheid en eenduidigheid in beleid, processen en werkwijzen. Flexibiliteit gaat over wendbaarheid: het vermogen om mee te bewegen met veranderende omstandigheden.

Onze ambitie is ons zo te organiseren dat de organisatie stevig staat én meebeweegt, die duidelijkheid biedt én ruimte laat, zodat we onze maatschappelijke opdracht duurzaam kunnen vervullen.

Kompas

Ons kompas helpt ons om de complexiteit van ons werk en de uitdagingen die we hierin tegenkomen hanteerbaar te maken. Om elkaar niet kwijt te raken als het ingewikkeld wordt, werken we vanuit onze waarden met een aantal spel- of leefregels.

Het kompas

Deze maken we met elkaar: werkend met kinderen en jongeren, in het onderwijs en in familiezorg, leidinggevend of ondersteunend, in teams, op locaties en op het Service Centrum. En met onze partners. Deze leefregels vormen het kompas waarmee we samen koers houden.

Betrokken
  • Bij iHub zijn we nabij en mensgericht. We werken met hart en ziel voor kinderen, jongeren, leerlingen en gezinnen en we zijn er ook voor elkaar.
  • We geven ruimte, maar blijven samen verantwoordelijk voor ons werk.
Daadkrachtig
  • We durven te handelen, ook als het ingewikkeld is. We nemen verantwoordelijkheid en maken keuzes die ertoe doen.
  • Als we er op inhoud niet uitkomen, voegen we niet nog meer inhoud toe, maar betrekken we iemand die onafhankelijk of meervoudig partijdig is.
  • De verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van kaders en richtlijnen ligt bij onze professionals, zowel bij het hanteren ervan als bij het ervan afwijken als dat in het belang is van kinderen en jongeren.
Verbindend
  • Samenwerken is onze kracht. We bouwen bruggen tussen perspectieven, disciplines, mensen en organisaties. We houden elkaar en onze partners op de hoogte en voorkomen verrassingen.
  • We vertrouwen op elkaar en doen elkaars werk niet over.
Koersgericht
  • We weten waar we naartoe willen. We houden vast aan onze missie en visie en durven keuzes te maken die daarbij passen.
  • Ons kompas helpt ons om de complexiteit van ons werk en de uitdagingen die we hierin tegenkomen hanteerbaar te maken.
Deskundig
  • We zijn professioneel, ontwikkelen continu en maken gebruik van elkaars kennis en ervaring. Deskundigheid betekent ook: blijven leren en jezelf bevragen.
  • Reflectie is net zo belangrijk als actie; praten over ons werk is onderdeel van ons werk. We maken gebruik van vormen zoals intervisie en moreel beraad, waarin spelregels zichtbaar zijn.