GIT-PD is een manier van persoonlijk behandelen in nauwe samenwerking met de jongere. Samen worden er keuzes gemaakt. Wat helpt iemand om klachten te verminderen en zichzelf te ontwikkelen? Vertrekpunten daarbij zijn persoonlijk contact en gelijkwaardigheid. Met elkaar wordt er een plan op maat gemaakt.
De behandeling bestaat uit 3 fases:
De startfase
In deze fase is er aandacht voor kennismaking, inzicht in gedragspatronen, levensgebeurtenissen, de omstandigheden waarin iemand is opgegroeid en hoe iemand met emoties omgaat. Samen kiezen we een focus waar de behandeling zich op moet richten. We maken een plan van aanpak, bijvoorbeeld voor momenten van oplopende spanning of crisis.
De behandelfase
In deze fase wordt gestart met de gezamenlijk gekozen focus voor het behandelplan. De jongere gaat dingen op een andere manier doen en ervaren. Zo wordt er geoefend met nieuwe patronen. Ook wordt onderzocht wat voor iemand wel en niet werkt, en wat er bij iemand past. Het aanbod is gericht op het behandelen van de specifieke klachten die voortkomen uit de persoonlijkheidsproblemen die bij iemand zijn vastgesteld.
Er wordt samen aan doelen gewerkt die de jongere graag wil bereiken. Denk daarbij aan het verminderen van klachten, meer draagkracht, blij zijn met jezelf en in relaties met anderen. Om die doelen te bereiken gaat de behandeling in op verschillende probleemgebieden. Dat zijn problemen bij emoties, impulsen, relaties en zelfbeeld in verschillende leefomgevingen, bijvoorbeeld op school of in het gezin. Behandeling kan zich ook richten op traumabehandeling van ingrijpende levensgebeurtenissen of het veranderen van niet helpende patronen.
De uitstroomfase
In deze fase is er aandacht voor evaluatie, terugvalpreventie, versterken en vooruitkijken.
In alle fases kunnen ouders en/of belangrijke anderen een rol hebben in de behandeling. Dit kan apart of gezamenlijk. Denk daarbij aan het delen van informatie over hoe iemand is opgegroeid. Of hoe de familiegeschiedenis eruitziet.
Ouders en belangrijke anderen kunnen ook betrokken zijn bij gezamenlijke beslissingen. Of om te werken aan gezinsrelaties, steun op school en steun in het gezin.