Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Eén iHub

Altra, Horizon en De Opvoedpoli veranderen van naam. Vanaf nu heten we iHub onderwijs & familiezorg. Lees meer over wat dat betekent. 

Een dag op pad met... Frenk

Maandagochtend 8:27 uur. De eerste leerling loopt het lokaal van het antikraakpand op het industrieterrein in Wormerveer binnen. In zijn hand een energydrankje. Alles is kut staat er op zijn zwarte hoodie. Hij schuift aan de grote witte tafel waar Frenk en zijn collega Tessa al zitten.

Dan komt Boyke binnen. Hij werkt bij het jongerenloket van de gemeente. Eén ochtend in de week komt hij langs en helpt hij de jongeren goed te landen bij hun stageplek en baan. Vandaag deelt hij gevulde koeken uit.

Leerling nummer twee loopt het lokaal binnen. Op haar hoofd een headphone. Ze kijkt in haar telefoon en mompelt dat ze net wakker is. Op dat moment kwispelt een herdershond het lokaal in, gevolgd door zijn baasje en stagebegeleider Kees. Een normaal begin van een werkdag voor Frenk.

Van caféhouder naar docent en stagecoördinator

Frenk is mentor en docent voor VSO-leerlingen van de arbeidsmarktgerichte opleiding (AMG). Op maandag en dinsdag geeft hij les aan drie groepjes van drie leerlingen per dag.

Dit jaar werkt Frenk ook als bovenbouw- en stagecoördinator. De afgelopen jaren heeft hij meegeholpen om het VSO-diploma vorm te geven. Dit heeft ervoor gezorgd dat de leerlingen die beter leren in de praktijk nu een erkend diploma, een digitaal portfolio en branchegerichte certificaten kunnen krijgen. Inmiddels draait Frenk al heel wat jaren mee in het onderwijs. Maar dat is niet altijd zo geweest. ‘Ooit had ik mijn eigen café in de Pijp in Amsterdam. Na een scheiding en een faillissement kwam ik in de schuldsanering. Via een Melkertbaan begon ik als conciërge op een school. Hierna ben ik het onderwijs in gegaan.’

Out of the box

Frenk vertelt dat hij het belangrijk vindt onderdeel te zijn van de leerlingen en het verschil te maken door er voor ze te zijn. Frenk: ‘We kijken hier naar de mogelijkheden van de leerling en zetten ons niet vast in schoolse regels. We werken out of the box, omdat deze leerlingen anders leren.’ Kees vult aan: ‘Maar we zijn wel duidelijk, structuur is de basis. We geven ze het zetje, zodat ze succeservaringen opdoen.'

Als je achteromkijkt, kom je niet vooruit

Vandaag staat de les burgerschap in het teken van geluk. ‘Wat maakt jou gelukkig?’, is de vraag die Frenk de leerlingen aan tafel stelt. Dat is geen moeilijke vraag voor de jongen in de zwarte hoodie. ‘Vrijheid én geld’, klinkt al snel het antwoord. Hij glimlacht. Frenk: ‘Volgens mij is bij jou dus niét alles kut, als ik naar die lach op je gezicht kijk.’Frenk geeft aan dat hij heel open is naar de leerlingen over wat hij zelf heeft meegemaakt. ‘Ik heb echt in de goot gelegen en alles gedaan wat God verboden heeft. Maar ik heb mezelf opgepakt en ben verdergegaan. Dat wil ik de leerlingen ook meegeven; kijk niet te veel achterom als je vooruit wil. En ik zeg altijd: ook al was de ruimtevaarder Wubbo Ockels dyslectisch, hij is wel de ruimte in geweest. Als je wil, kun je veel.’

Frenk

De leerlingen die de arbeidsmarktgerichte opleiding (AMG) volgen hebben mentale uitdagingen en/of groeien op in moeilijke gezinnen. Ze hebben over het algemeen minder ‘zitvlees’ en zijn praktisch ingesteld. Door middel van maatwerk en training in sociale en arbeidsvaardigheden worden hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot. De leerlingen volgen anderhalf tot twee uur les per week en lopen de rest van de tijd stage. De insteek is om een stageplek te vinden waar ze na hun opleiding kunnen blijven werken. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met de gemeente. De leerlingen ronden de opleiding af met een VSO-diploma op maat.

AMG is gestart bij Zaanstreek College. Er zijn plannen om deze vorm van onderwijs ook op andere iHub onderwijslocaties aan te bieden.

In de serie 'Een dag op pad met...' volgen we onze medewerkers tijdens een normale werkdag. Wat maken zij zoal mee? Wat drijft en motiveert hen? En hoe houden ze het vol als het even tegenzit of lastig is?