Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Een dag op pad met... Altina

De dynamische schooldag op Schats School Zuid, geïntroduceerd door juf Altina en collega Ellen van Soest, combineert leren en bewegen. Tijdens de lessen van Altina zitten de kinderen niet stil, maar werken ze actief met wisbordjes, springen ze op meewerkende voorwerpen of boksen bij spellingoefeningen. Deze aanpak helpt vooral leerlingen met concentratieproblemen, zoals kinderen met ADHD, om zich beter te focussen én het neemt bij kinderen frustraties weg.

Altina werd geïnspireerd door neuropsycholoog Erik Scherder, die tijdens een congres over het belang van beweging voor hersenactiviteit vertelde. De methode blijkt effectief op Schats School Zuid: er is minder onrust en vechtpartijen, en de leerprestaties verbeteren. De positieve resultaten maken dat de school als voorbeeld wil dienen voor andere scholen. Altina: ’Ik gun dit alle andere kinderen van clusterscholen ook.'

Hoe de werkdag van Altina verliep, lees je hier: Een dag op pad met Altina

In de serie 'Een dag op pad met...' volgen we onze medewerkers tijdens een normale werkdag. Wat maken zij zoal mee? Wat drijft en motiveert hen? En hoe houden ze het vol als het even tegenzit of lastig is?