Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Eén iHub

Altra, Horizon en De Opvoedpoli veranderen van naam. Vanaf nu heten we iHub onderwijs & familiezorg. Lees meer over wat dat betekent. 

Op weg naar inclusie in regio Noord-Holland

In het kort

iHub onderwijs is er voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun ontwikkeling en gedrag. Om ervoor te zorgen dat alle jongeren gelijke kansen hebben en toegang krijgen tot hetzelfde onderwijs, ziet de onderbouw van onze vso-scholen in Noord-Holland er de komende jaren anders uit. Ook werken we nauw samen met reguliere scholen voor voortgezet onderwijs in de buurt. Hieronder lees je hoe we dat doen.

Een veilige, zachte landing in klas 1

Onze leerlingen hebben zo veel mogelijk vaste leerkrachten, die aandacht besteden aan leren in een veilige omgeving en een prettige sfeer in de klas. Leerlingen leren steeds meer samen en zelf te kunnen. Ze worden zo steeds zelfstandiger en veerkrachtiger.

“Ik krijg op deze school les in de schoolvakken, maar leer ook door te zetten.” – een leerling –

Veel aandacht voor kennis en vaardigheden

Wij besteden extra aandacht aan Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. In onze vaklessen oefenen we vaardigheden die jongeren nodig hebben op school en in het dagelijks leven. Denk aan het leren leren, het omgaan met anderen en werken aan de concentratie.

Dichtbij huis naar school

We willen dat jongeren dichtbij huis naar school kunnen, ook als ze naar gespecialiseerd onderwijs gaan. Daarom breiden we het aantal onderwijsniveaus in de onderbouw van onze scholen in de komende jaren verder uit.

Ons huidige onderbouwaanbod:

Meer tijd voor het leren en ontwikkelen

In ons onderwijs geven we veel aandacht aan het leren en ontwikkelen. Wanneer leerlingen bij ons in klas 1 direct instromen, hebben we maximaal de tijd om leerlingen sterk te maken voor de reguliere of eventueel gespecialiseerde bovenbouw.

We willen leerlingen de tijd geven om alle vaardigheden goed te leren en te komen op het onderwijsniveau dat het beste past. Daarom krijgt ons vmbo-onderwijs een onderbouw van drie jaar. We houden vanaf de start zeer regelmatig bij hoe leerlingen vooruitgaan. Zien we dat het leren en ontwikkelen vlot gaat? Dan bespreken we met elkaar of een leerling de onderbouw in twee jaar gaat doen óf overstapt naar een beter passend onderwijsniveau, bijvoorbeeld van vmbo-kader naar vmbo-theoretisch.

De havo/vwo-onderbouw duurt bij ons ook drie jaar, net als op andere scholen.

Een route die past

We werken samen met scholen voor regulier voortgezet onderwijs. Steeds meer leerlingen stromen na onze onderbouw door naar de bovenbouw van het regulier onderwijs. Dat vinden we belangrijk. In de leeromgeving van het reguliere bovenbouwonderwijs zijn vaak meer mogelijkheden en keuzes. Denk bijvoorbeeld aan profiel- en vakkeuzes of extra activiteiten. Voor leerlingen die baat hebben bij het voortzetten van de bovenbouw in het gespecialiseerd onderwijs, blijven er mogelijkheden op scholen binnen onze regio. We kijken altijd naar de route die het beste past. Daarover hebben we veel overleg met leerlingen en hun ouders of verzorgers.

“We zijn trots op onze leerlingen en op onze samenwerkingen met het regulier onderwijs!” – een schooldirecteur –

Lied over inclusie

Onze collega Annegien Simis, programmaleider Op weg naar inclusie, schreef een lied over het belang van een inclusiever onderwijssysteem: een omgeving die leerlingen gelijke kansen biedt. Ze beschrijft de situatie vanuit het perspectief van een leerling die niet dichtbij huis naar een reguliere school kan, maar naar het speciaal onderwijs gaat met het leerlingenvervoer. Als luisteraar word je treffend meegenomen in de behoefte van een jongere om met vrienden uit de buurt naar school te kunnen gaan en zelf een school te kunnen kiezen. En rijst de ‘simpele’ gedachte: waarom moet een kind dat meer ondersteuning nodig heeft zich eigenlijk aanpassen aan het onderwijssysteem, en niet andersom? En waarom maken we niet van elke school in Nederland een passende plek voor iedereen? Veel luisterplezier.

Contact

Wil je meer weten over inclusief onderwijs in het algemeen of specifiek het programma Op weg naar inclusie binnen iHub onderwijsregio Noord? Neem dan contact op met Annegien Simis.

Folder Inclusief onderwijs voor professionals