Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Eén iHub

Altra, Horizon en De Opvoedpoli veranderen van naam. Vanaf nu heten we iHub onderwijs & familiezorg. Lees meer over wat dat betekent. 

Onderwijs voor thuiszittende leerlingen

In het kort

Elk kind heeft recht op een veilige en stimulerende leeromgeving die aansluit bij zijn of haar behoeften. Voor leerlingen die langdurig thuiszitten en de verbinding met school en het leren zijn kwijtgeraakt, is een standaard aanpak niet voldoende. Daarom biedt Educé maatwerk waarbij de unieke behoeften, wensen en ambities van een leerling het uitgangspunt vormen.

Wat zijn thuiszittende leerlingen?

Thuiszittende leerlingen zijn kinderen en jongeren die om uiteenlopende redenen langere tijd niet naar school gaan. In Nederland groeit het aantal thuiszittende, leerrechthebbende leerlingen gestaag, ondanks de inspanningen van het landelijke thuiszitterspact. Dit is met name zichtbaar in Rotterdam, waar de stijging van het aantal thuiszittende leerlingen zorgwekkende proporties aanneemt. Deze situatie is niet alleen een uitdaging voor het onderwijs, maar ook een schending van de rechten van deze jongeren.

Thuiszittende leerlingen verdienen niet alleen erkenning, maar ook concrete stappen om hun toegang tot onderwijs te waarborgen. Het is van cruciaal belang dat we hen de ondersteuning bieden die ze nodig hebben om hun potentieel te realiseren en weer deel te nemen aan het onderwijs.

Hoe wij thuiszittende leerlingen helpen: de reis van de leerling

Om thuiszittende leerlingen te helpen bieden we een traject bestaande uit drie fasen, die moeten leiden naar een (geleidelijke) terugkeer naar de school van herkomst of een passende leer- en ontwikkelomgeving. Deze aanpak gaat uit van een reis van alle betrokkenen. We gebruiken de metafoor van die reis met daarbij de volgende termen:

  • Reisbureauteam: de thuiszittende leerling en de mensen die dicht bij de leerling staan;
  • Reisleider: de coach van Educé;
  • Reisplan: de reisroute naar ontwikkeling.

Elk reisbureauteam is anders, elke reisleider is anders, elke reisroute is anders en elke wensdroom is anders. Niks moet en alles mag anders. Het verlangen, de motivatie en de sterke kanten van de thuiszittende leerling zijn het kompas en geven richting. De reis verloopt in etappes. We reizen met een open blik en wellicht ook buiten de gebaande paden. We nemen de tijd en kijken ook steeds even achterom en vooruit.

Het is een maatwerktraject waarbij de unieke behoeften, wensen en ambities van de leerling het uitgangspunt vormen. We zetten ons in om hen te begeleiden naar een toekomst waarin ze weer in zichzelf geloven, hun talenten ontdekken en hun dromen kunnen najagen. Of dat nu binnen het reguliere onderwijs is of daarbuiten.

De fasen van een traject

De reis verloopt in drie fasen:

  1. Aangaan: Eerst is het belangrijk dat de leerling weer ‘aan’ gaat: hoop krijgt, ontvankelijk wordt voor nieuwe kansen en weer zin krijgt om te leren. Vaak is deze motivatie verloren gegaan door faalervaringen in eerdere onderwijsmomenten.
  2. Meegaan: In deze fase gaat de leerling deelnemen aan het proces door samen met ons de door hem of haar gestelde doelen te ontdekken en hieraan te werken. We begeleiden actief, zodat de leerling zich kan ontwikkelen op zijn of haar eigen tempo.
  3. Doorgaan: Als de leerling en de reisleider samen merken dat het tijd is om de volgende stap te maken, bereiden we ons voor op deze fase. De leerling maakt zich klaar voor terugkeer naar (de eigen) school, vervolgstudie of werk, en zet hij of zij de eerste stappen richting zelfstandigheid en toekomstgerichte planning.

Waar bieden we onderwijs voor thuiszittende leerlingen?

Onderwijs voor thuiszittende leerlingen wordt aangeboden in Midden- en Zuid-Holland.

Contact

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.